مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20805 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

چه مطالبي در قرآن كريم، دربارة آداب و اخلاق اسلامي آمده است؟

قرآن به آداب و اخلاق اسلامي، اهميت فراواني داده و آن را به عنوان يك مسئلة اساسي و زيربنايي مطرح فرموده است.

دين در اصل، مجموعهاي از آداب است: ادب در برابر خدا، پيامبر6 پيشوايان معصوم:، استاد و معلم، پدر و مادر، دانشمند مردم و... با دقت در آيات قرآن ميفهميم كه حتي خداوند، با آن مقام و عظمت، هنگامي كه با بندگان خود سخن ميگويد، آداب را به طور كامل رعايت ميفرمايد; در ضمن اخلاق خوب نيز، از ادب خوب، درست ميشود; به همين خاطر خداوند متعال، پيامبران و امامان: را فرستاده است تا به مردم، علم، حكمت، ادب، اخلاق نيكو و آداب اجتماعي بياموزند: هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الاْ ?ُمِّيِّينَ رَسُولاًمِّنْهُمْ يَتْلُواْ عَلَيْهِمْ ءَايَـَتِهِي وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَـَبَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِن كَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَـَلٍ مُّبِينٍ ;(جمعه،2) او كسي است كه در ميان جمعيت درس نخوانده، رسولي از خودشان برانگيخت كه آياتش را بر آنها ميخواند و آنها را تزكيه ميكند و به آنان كتاب و حكمت ميآموزد، هر چند از آن در گمراهي آشكاري بودند.

رسول اكرمميفرمايد: جعل اللّه سبحانه مكارم الاخلاق صلة بينه و بين عباده فحسب احدكم ان يتمسك بخلق متصل بالله; خداوند سبحان، فضايل اخلاقي را وسيلة ارتباط ميان خودش و بندگانش قرار داده، همين بس كه هر يك از شما دست به اخلاقي بزند كه او را به خدا مربوط سازد.

همان گونه كه گفتيم، قرآن كريم، دربارة اخلاق، تربيت، تعليم، آداب معاشرت (مانند: آداب ميهمان، صلة رحم، مجلس، دوستي، برخورد مردم با يكديگر، راه رفتن، حرف زدن، زندگي با خانواده، همسايه و...) برخورد با بيگانه و دشمنان و كافران و... آياتي دارد كه بيان آنها از حوصلة اين پاسخ نامه خارج است. لطفاً در صورتي كه از اين پاسخ قانع نشديد، در پرسشهاي بعدي، از جزئيات بپرسيد تا دربارة آن، مطالب بيشتري براي شما بفرستيم.(ر.ك: اخلاق در قرآن، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 1، ص 15ـ23، مدرسة الامام علي بن ابيطالب. تفسير نمونه، همان ،ج 22، ص 132ـ150، دارالكتب الاسلامية.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.